Personvernerklæring for Hovedredningssentralen
Hovedredningssentralen er behandlingsansvarlig for behandlingen av personopplysninger som er beskrevet i denne personvernerklæringen. Avdelingsdirektøren på den aktuelle hovedredningssentralen har det daglige ansvaret for å sikre etterlevelse av personvernregelverket.
Personvernombudet ved Hovedredningssentralen er Kjetil Magne Håland Hagen, som kan kontaktes på personvernombud@jrcc-stavanger.no. Personvernombudet skal være et kontaktpunkt for de registrerte (de personer som det behandles persondata om) og for Datatilsynet.
1 Redningstjenesten og andre relaterte formål
I forbindelse med redningsaksjoner og treningsoppdrag vil Hovedredningssentralen måtte samle inn en del informasjon om enkeltpersoner som er savnet eller er i nød. Formålet er å effektivisere søk eller annen innsats for å redde liv.
I forbindelse med redningsaksjoner vil vi primært samle inn og behandle informasjon om den eller de savnede/nødstedte, men gjennomføringen av aksjonen kan også innebære at det samles inn informasjon om andre, for eksempel frivillige og profesjonelle aktører som deltar i aksjonen og får tilgang til kommunikasjonsløsningen, IT-personell, pårørende og tilfeldige personer som befinner seg i aksjonsområdet som blir fanget opp av redningshelikoptrenes sensorer. I forbindelse med treningsoppdrag vil vi primært samle inn og behandle personopplysninger om frivillige og profesjonelle aktører, herunder HRS-koordinatorer, som deltar i oppdraget.
Det er ikke mulig å spesifisere nøyaktig hva slags informasjon som behandles i forbindelse med redningsaksjonen eller treningsoppdraget fordi det vil variere fra aksjon til aksjon. Dette kan typisk omfatte opplysninger om alder, kjønn, fysiske kjennetegn, lokasjon, mobiltelefonnummer og hvis aktuelt sensitiv informasjon slik som helseopplysninger. De primære kildene vil være den nødstedte selv, den eller de som melder noen savnet og den nødstedtes/savnedes familie. Kildebruken vil variere avhengig av aksjon, men vil kunne innbefatte:
- Informasjon fra sensorer fra helikoptre og andre luftfartøy, som for eksempel bilder, videoopptak, lokasjon, mobiltelefon-/IMSI-/IMEI-nummer
- Informasjon innhentet av letemannskap, for eksempel observasjoner fra øyevitner og meldere
- Informasjon innhentet fra andre offentlige etater, for eksempel opplysninger fra folkeregisteret og tinglysingsregistre
- Informasjon fra andre nødetater, for eksempel situasjonsbeskrivelser og personinformasjon
- Informasjon fra offentlig tilgjengelige kilder, for eksempel posisjonering og/eller personinformasjon fra nettsider og sosiale medier
Det rettslige grunnlaget for behandling av personopplysningene som beskrevet ovenfor er personvernforordningen art. 6 nr. 1 bokstav e, jf. politilovens § 27 og Organisasjonsplan for redningstjenesten.
Etter at et rednings- eller et treningsoppdrag er avsluttet vil data fra vår kommunikasjonsløsning og annen informasjon utvekslet under oppdraget, lagres i vårt interne saksbehandlingssystem på en server hos Hovedredningssentralen. Gjennomførte oppdrag vil arkiveres for formål knyttet til trening/opplæring, arkivering i allmennhetens interesse, forskning og statistikk. Personopplysningene lagres så lenge det er nødvendig for nevnte formål. Det er kun administratorer hos Hovedredningssentralen som vil ha tilgang til logg, herunder personopplysninger, for tidligere oppdrag.
Det rettslige grunnlaget for behandling av personopplysningene som beskrevet ovenfor er personvernforordningen art. 6 nr. 1 bokstav e, jf. personopplysningsloven § 8.
For å beskytte personopplysningene som behandles i forbindelse med en redningsaksjon og andre relaterte formål, har Hovedredningssentralen iverksatt flere tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak, som for eksempel kryptering av kommunikasjonsdata mellom vår kommunikasjonsløsning og helikopteret, og tilgangsstyring basert på predefinerte tilganger/roller.
2 Mottakere av personopplysninger
Redningstjenesten utøves som et samvirke mellom offentlige virksomheter, frivillige organisasjoner og private virksomheter og enkeltpersoner, koordinert og ledet av Hovedredningssentralen. Opplysningene vi samler inn og behandler i forbindelse med redningsaksjoner og tilknyttede aktiviteter er ikke offentlig tilgjengelige. Opplysningene deles kun med slike samarbeidende aktører i den grad det er nødvendig.. Det kan være helsevesenet, politiet (for eksempel til bruk i søk etter antatt omkomne), Havarikommisjonen (til bruk i undersøkelser), Forsvarsdepartementet (FMA LU, Luftforsvaret og Cyberforsvaret) eller andre som har juridisk grunnlag for å motta personopplysninger tilknyttet redningsaksjoner. Når disse aktørene behandler personopplysninger som en del av redningsoperasjoner, vil de selv være ansvarlige for å håndtere informasjonen i samsvar med gjeldende personvernregler og vil sørge for å gi nødvendig informasjon i henhold til disse kravene.
Vi deler også personopplysninger med andre tredjeparter, som våre leverandører, som bistår oss med IT-støtte og drift av våre tekniske systemer. Disse leverandørene vil ha tilgang til personopplysninger lagret i våre systemer for å kunne yte nødvendige tjenester. For å sikre at personvernet opprettholdes, har vi inngått databehandleravtale med alle våre leverandører. Disse avtalene ivaretar at personopplysningene håndteres forsvarlig og i tråd med gjeldende personvernlovgivning. Direkte identifiserbare personopplysninger vil ikke bli delt med media.
3 Dine rettigheter
Du har en rekke rettigheter i forbindelse med Hovedredningssentralens behandling av personopplysninger. Hvilke rettigheter du har, og om det gjelder unntak fra disse, kommer an på omstendighetene. Nedenfor kan du se hvilke rettigheter du har til enhver tid.
Rett til innsyn
Etter personvernforordningen artikkel 15 nr. 1 har du rett til å få bekreftet om Hovedredningssentralen behandler personopplysninger om deg, og i så fall, rett til å få innsyn i, og kopi av, opplysningene som Hovedredningssentralen behandler. Du har rett til å få følgende informasjon fra behandlingsansvarlig:
- kategorier av personopplysninger som behandles,
- formålene med behandlingen(e),
- mottakerne eller kategoriene av mottakere som opplysningene er, eller vil bli, utlevert til,
- dersom det er mulig, hvor lenge personopplysningene blir lagret, eller i det minste kriterier for fastsettelse av lagringstider, og
- hvor opplysningene om deg er samlet inn fra
Rett til retting
Etter personvernforordningen artikkel 16 har du rett til å be Hovedredningssentralen om å rette uriktige opplysninger om deg selv. Dersom retting ikke er praktisk mulig, eller opplysningene er korrekte, men gir et feilaktig inntrykk, kan du kreve at opplysningene suppleres.
Du må selv kunne sannsynliggjøre at opplysningene er uriktige, og hva som er korrekt.
Dersom Hovedredningssentralen ved en tidligere anledning har utlevert opplysninger om deg, og disse opplysningene i etterkant har blitt rettet, har Hovedredningssentralen normalt en plikt til å informere mottakeren eller mottakerne av opplysningene om rettingen.
Rett til sletting
Etter personvernforordningen artikkel 17 har du rett til å be Hovedredningssentralen om å slette personopplysninger om deg selv dersom:
- opplysningene ikke lenger er nødvendige for formålet som de ble samlet inn eller behandlet for,
- det er ditt samtykke som ligger til grunn for behandlingen, og du trekker tilbake ditt samtykke, og det ikke finnes annet rettslig grunnlag for behandlingen,
- du protesterer mot behandlingen etter artikkel 21 nr. 1, og det ikke finnes mer tungtveiende berettigede grunner til behandlingen, eller
- personopplysningene har blitt behandlet ulovlig
Hovedredningssentralen vil så langt som mulig imøtekomme en forespørsel om å slette personopplysninger, men kan ikke gjøre dette dersom det er tungtveiende grunner for å ikke slette, for eksempel dersom opplysningene må lagres av dokumentasjonshensyn og/eller på grunn av rapporteringsforpliktelser.
Rett til å begrense en behandling av dine personopplysninger
Etter personvernforordningen artikkel 18 har du rett til å be om at Hovedredningssentralen begrenser behandlingen av dine personopplysninger dersom:
- du bestrider riktigheten av personopplysningene dine,
- personopplysningene har blitt behandlet ulovlig og du anmoder begrensning, eller
- du har behov for personopplysningene for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav
Rett til å motsette en behandling av dine personopplysninger
Etter personvernforordningen artikkel 21 har du rett til å motsette deg behandlingen av dine personopplysninger. Dette kan være tilfellet der Hovedredningssentralen behandler dine personopplysninger for å utøve offentlig myndighet.
Rett til å klage til tilsynsmyndigheten
Hvis du er uenig i måten Hovedredningssentralen behandler personopplysningene dine, kan du sende inn en klage til den aktuelle tilsynsmyndigheten (i Norge: Datatilsynet).
For mer informasjon om dine rettigheter etter personvernlovgivningen, se Datatilsynets nettside.
Hvis du har spørsmål eller ønsker å håndheve rettighetene dine, kan du ta kontakt med Hovedredningssentralen på 75 55 93 00 eller post@hovedredningssentralen.no