Ny æra for redningshelikoptertjenesten i Florø
330-skvadronen er tilbake i Florø med to splitter nye AW101 redningshelikoptre. Dette er en historisk milepæl for norsk redningstjeneste.
Florø-basen ble åpnet i 2009, og 330 skvadronen driftet denne basen med Sea King-helikoptre til 2017. Da fikk CHC Helikopter Service oppdraget med å drifte redningshelikoptertjenesten ut fra Florø, mens 330 skvadron gikk for alvor i gang med innfasing av de nye redningshelikoptrene i Norge, SAR Queen.
– CHC har levert redningstjenester med høy kvalitet og har vært instrumentelle i å opprettholde beredskapen under innfasingen av de nye helikoptrene, sa HRS-direktør Jon Halvorsen under en seremoni i redningshelikopterhangaren tidligere denne uka.
På vegne av Hovedredningssentralen takket Halvorsen CHC for innsatsen de syv siste åra.
– Når jeg hører mine kolleger snakke om dere, så er det om serviceinnstilling, om dedikasjon, om folk som er positive, løsningsorienterte og profesjonelle. En stor takk til hele organisasjonen deres for måten dere har løst dette oppdraget på! Det at CHC har holdt fortet i Florø disse årene har vært avgjørende for at vi som nasjon har kunnet fase inn og ta i bruk SAR Queen på de fem øvrige basene og fra nå av også i Florø.
Også statssekretær Hans-Petter Aasen fra Justis- og beredskapsdepartementet uttrykte stor takknemlighet for CHCs innsats:
– CHC Helikopterservice har hatt en betydelig oppgave på sine skuldre. De har hatt ansvaret for en tjeneste som handler om liv og død, i et av landets mest krevende områder geografisk og topografisk. CHC har løst dette oppdraget på en utmerket måte.
1824 oppdrag og 272 mennesker reddet
CHC-direktør Tore Villard var på sin side stolt over selskapets bidrag til samfunnssikkerheten og berømmet mannskapenes dedikasjon og profesjonalitet.
– Med overgangen til Luftforsvarets drift og nye AW101-helikoptre, avsluttes en viktig epoke i norsk redningstjeneste. Det er vemodig å forlate Florø, men aller viktigst, så ønsker jeg å formidle at vi er utrolig stolte.
Villard påpekte at redningstjenesten i Norge holder et høyt faglig nivå og at det var krevende å komme inn i 2017.
– Vi husker godt bekymringen fra flere hold over at en statlig redningstjeneste midlertidig skulle overtas av et sivilt helikopterselskap. Vi er takknemlige for tilliten vi ble vist av NAWSARH og Justis- og beredskapsdepartementet, og Florø ble den første sivile redningshelikopterbasen på fastlands-Norge i moderne tid.
Læringskurven var bratt, både før oppstart og i tiden som fulgte.
– Vi fikk god hjelp av samarbeidspartnere rundt oss. Med stor ydmykhet, sterk vilje og fokus på å jobbe sikkert og effektivt for de nødstedte, har resultatet blitt bra, sa Villard.
CHC sin kontrakt var i utgangspunktet for tre år, men ble siden forlenget ved gjentatte anledninger. Når de avsluttet oppdraget, hadde CHC operert Florøbasen i litt over 7 år. I løpet av denne perioden har de løst 1824 oppdrag, flydd 5600 timer, reddet 272 mennesker i nød og assistert 433 mennesker. Viking Sky er en av hendelsene CHC bidro til å løse da cruiseskipet fikk problemer utenfor Hustadvika i mars 2019.
– Jeg tror kanskje det er det beste eksemplet vi har på hvordan Norge kan mobilisere på tvers mellom ulike aktører, og jobbe sammen for å løse den massive oppgaven som dette var, sa Tore Villard.
Avslutning av anskaffelsesprosjektet
Seremonien markerte også avslutningen av det omfattende prosjektet med å anskaffe nye redningshelikoptre til Norge.
– Vi er nå i mål med selve innfasingen av de nye redningshelikoptrene på samtlige baser. Fra og med i dag avslutter vi anskaffelsesprosjektet, selv om noen aktiviteter vil fortsette inn i 2025 og 2026, fortalte Jon Halvorsen.
Han uttrykte en stor takk til de som har gjort anskaffelsen mulig, og påpekte at det er gjort et solid stykke arbeid over mange år i et komplekst felt for å få dette til.
– Utfordringen i en slik prosess som dette er å tenke langt frem og dypt nok rundt kompleksiteten i dette. Det blir ofte slik at man takker de som er i den spisse enden, men den jobben som er gjort politisk, forvaltningsmessig og faglig har vært avgjørende for det gode resultatet.
Med SAR Queen på plass i Florø starter en ny ære. Statssekretær Aasen fremhevet kapasitetsøkningen de nye AW101-helikoptrene representerer:
– De kan fly lenger, fortere og har bedre evne til å operere i dårlige værforhold enn Seakingen kunne. Dette er et fantastisk redskap for å redde liv!
Styrket beredskap
Aasen understreket betydningen av overgangen for den nasjonale beredskapen:
– Med bedre utstyr for navigasjon, søk og deteksjon vil det være mulig å redde folk raskere og mer effektivt. Innføringen av SAR Queen i Florø er derfor et viktig løft for beredskapen.
Sjef for Luftforsvaret, generalmajor Øivind Gunnerud, pekte på en historisk kontinuitet i sitt innlegg i hangaren i Florø.
– 330-skvadronen er Norges eldste skvadron, opprettet under andre verdenskrig i 1941. Siden 1973 har de hatt søk- og redningstjeneste som hovedoppgave. Nå starter en ny æra med AW101 SAR Queen i Florø.
En gjenganger i talene er det krevende terrenget Florøbasen dekker. Jotunheimen med sine topper og Stadtlandet med sine stormer.
– Norge har fjell, isbreer, fjorder og en rekke krevende forhold. Når området er så stort, krever det en solid dekning som sikrer høy beredskap både til havs og på land. AW101 er mer moderne, kapabelt og spesialtilpasset for søk og redning, sa Gunnerud. Takket være økt rekkevidde og flytid er vi i stand til å dekke et større område og utføre flere typer oppdrag. Vi har allerede sett at det nye helikopteret løser langt flere oppdrag enn tidligere.
Luftforsvarssjefen uttrykte også takknemlighet til CHC Helikopter Service for deres innsats og til Justis- og beredskapsdepartementet for samarbeidet om anskaffelsen av de nye helikoptrene.